Saffranskaka i långpanna

Fick plötslig ett ordentligt sug efter saffran. 
Men kände att Lussekatter ändå inte var okej att baka redan i oktober. Så vad kunde man hitta på då ?

Letade snabbt upp ett muffinsrecept på nätet och därefter gick jag på skattjakt här hemma. Hade en liten misstanke om att jag faktiskt sett några paket saffran hemma. Och till min förtjusning hade jag rätt, vilken jackpot! Här skulle minsann bakas.

Jag utgick från ICA kurirens recept om saffransmuffins, men då jag inte hade några formar hemma fick det bli i långpanna istället. Dessutom tyckte jag att receptet innehöll lite tanigt med saffran så bytte ut det till två paket istället samt att jag inte satte några russin i smeten då jag inte gillar kombination russin i bakverk och bröd.

Lånad bild HÄR
 

Så nu frodas min kaka i ugn och jag sitter med spänning om hur den kommer att smaka! Ljuvligt säkert.


Här är receptet för er som vill baka:

  • ca 20 st
  • 125 g smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 paket saffran
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 1 dl russin

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker vitt och smidigt. Tillsätt äggen ett i taget, rör under tiden. Rör ner saffran, blanda mjöl och bakpulver och rör ner det varvat med mjölken. Blanda i russinen. Häll smeten i muffinsformar och grädda 15-20 minuter.

Så, baka och njut!
1 Jul i fjällen:

skriven

Åh, vad bra med tips på julkaka i långpanna! Det ska jag absolut testa! :)

Svar: Jaaah, den blev faktiskt suverän. Kollegorna på jobbet uppskattade den väl även om de tyckte att saffran i oktober kanske var att ta i ;)
Så testa den ^^
I dreaming of a white Christmas

Kommentera här: