Stämningsfull lista om julen

Verkar som att en hel del av Er julbloggare redan kickstartat med årets första jullista. Vilket är underbart! Jag själv fick syn på en liten stämningsfull lista från Matildas jul som jag tänkte kunde få bli min första lista att svara på inför detta julår.


♥ Vilka är de första fem ord du kommer att tänka på när du hör ordet ”jul”?
Ljus, gran, atmosfär, glitter och värme.

♥ 
Tänker du göra något annorlunda i jul till skillnad från förra året?
Min tanke i år är att få mer tid för att baka bröd, njuta av tillvaron, stanna upp och känna doften av jul, andas in doften av nybakat, av granen som står så grön och grann i stugan. Av hyacinter och glögg. Jag vill helt enkelt slippa all stress och de dåliga energier som enkelt kan komma med all hets.

♥ 
Fortsätt meningen ”ingen jul utan…”
Familj, julmat och gran.

♥ Viktigaste grejen på julbordet?
Det absolut viktigast, i alla kategorier är julskinkan och senap. Men givetvis är det helheten som gör julbordet.

♥ Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands?
Absolut, fast inte på någon varm ort. Jag tänker mig ett hus någonstan uppe i alperna med stora fönster, där snöstjärnor faller utanför. En sprakande öppen spis där elden leker och ger i från sig sitt varma välbehag. Där granen är 3 meter hög med de glittrigaste av pynt och där alla familjemedlemar kan strosa runt i en söt julpyjamas på julmorgon och bära stickade tjocka sockor. 

♥ 
Vad ger dig mer julstämning, svenska eller amerikanska jullåtar?
Varför välja egentligen ? Alla sjunger dom om denna underbara högtid som vi så många älskar

♥ Vilken julfilm är bättre, ”Love actually” eller ”En underbar jävla jul”?
Min favoritfilm är Love actaully, även utanför juletid. Den har allt det jag söker hos en film, kärlek, nya gemenskaper, stämning och humor. 
En jävla jul däremot var mest tragisk. Jag kommer ihåg hur jag så gärna vela sjunka igenom biostolen och vidare genom marken. Hur jag som oftast fick lov att titta bort från duken och hur tom jag kände mig efteråt. Det är allt annat än julstämning. 

♥ Vilken julkalender väljer du – ”En riktigt jul eller ”Tjuvarnas jul”?
Jag måste ha missat bägge utav dessa. Får ta igen det i år och återkomma ^^

♥ Brukar du köpa en julkalendern av något slag till dig själv?
Inte jag, men min älskade sambo brukar varje år överraska mig med en. Den ena större än den andra. Jag känner mig både bortskämd men så otroligt lyckligt lottad.

♥ 
När började du julblogga och varför (om du har en julblogg)?
Min blogg föddes för snart 3 vintrar sedan. Jag ville vara med och sprida stämning och glädje, få möjlighet att berätta om vad julen betyder för mig och vilka härliga känslor den ger.

♥ Din favoritbild från förra årets jul?

 
♥ När är det okej att börja julpynta tycker du?
Inget är väl rätt eller fel. Men jag personligen tycker det är som allra mysigast att börja med allt glitter till första december eller till Första advent. Men givetvis smyger sig något litet in innan dess om jag hunnit varit på någon julmarknad i november. 

♥ Och sista frågan – hur pepp är du i detta nu på december och julen?
Än så länge väntar jag på den kommande hösten och alla färgsprakande trädtoppar men efter att jag fått njutit av både skogen, svamp och skördetid då är jag nog väldigt redo för jul 2016. 

Kommentera här: