Årets första julmiddag


God morgon alla fina bloggläsare ♥

Denna fantastiskt fullspäckade helg har verkligen gått i julens tecken med många juliga smaker och tillställningar. Tänkte börja med att berätta om min underbara middag som jag höll i lördags för min svägerska och mina svärföräldrar. 

Men innan vi tar oss till kvällen den dagen så vill jag skriva om att vi tre "ungdomar" åkte iväg på äventyr i regnet. Vår destination var Wira Bruks julmarknad. Men eftersom vädret inte var på vår sida, marknaden var minimal och det var mycket folk och trängsel så blev det tyvärr inga bilder. 

Men trots allt det mindre juliga så var det ändå mysigt att ha kommit iväg och få titta på lite hantverk. Och de två lingonkranar som hänger fint på vårt vintrinskåp ( bild uppåt ) är just från Wira Bruk. Och för den sakens skull är jag ännu mer nöjd med vårt lilla äventyr.

Till kvällen dukade jag upp till en riktigt julig måltid. Något jag inte heller fotograferade trots vackert upplägg på varje tallrik. Jag var både stressad och uppspelt på smakerna att jag helt enkelt glömde. Vilket jag egentligen är smått besviken över då det verkligen såg inbjudande ut. 


Men för att ni ändå ska förstå så kommer menyn här:

Fördrink: Blossa glögg 1895 med hemmagjorda portvinstryfflar som tilltugg
Förrätt: Tvärnöskina med kanelkokt fikon och hasselnötter
Huvudrätt: Apelsin- och nejlikakryddad lax med brysselkål och senap
Efterrätt: Bakad kardemummayogurt med äpple


Det blev en ljuvlig och minnesrik kväll i en hemtrevlig miljö där familj och mat stod i centrum. 
1 Anette - En fin jul:

skriven

Så fint du har det och vilken härligt julinspirerad middag :)

Svar: Tack så himlans mycket ^^ Jag är själv väldigt nöjd med årets julinredning då den känns stilren, fräsch och vintrig :)
Middagen blev verkligen lyckad och smakerna annorlunda, men på ett väldigt positivt sätt. Efterrätten var dock min favorit, för den blev verkligen så god.
I'm dreaming of a white Christmas

Kommentera här: